Spis kompozycji Ignacego Jana Paderewskiego

Kompozycje opatrzone numerem opusowym

Op. 1
Tytuł: Zwei Klavierstücke

  1. Praeludium à capriccio Es-dur
  2. Minuetto g-moll

Miejsce i czas powstania: 1: Berlin, IX 1885; 2: Nowe Miasto nad Pilicą, 10 VII 1879 (początkowo wchodziło w skład młodzieńczej Suity Es-dur)
Pierwsze wydanie: Berlin [1886], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: Seinem Freunde Anton Rutkowski


Tytuł: Suita Es-dur na fortepian [w rkp. op. 1]

  1. Preludium Es-dur
  2. Menuetto g-moll
  3. Romans As-dur
  4. Burlesque Es-dur

Miejsce i czas powstania: 1-2: Nowe Miasto nad Pilicą, 10 VII 1879; 3: Sudyłków, 9 I 1879; 4: Sudyłków, 23 VIII 1879
Pierwsze wydanie: 2. Menuetto wydano za życia kompozytora jako op. 1 nr 2 (ze zmianami)
Dedykacja: Suite na fortepian ofiarowana F.L.

Op. 2
Tytuł: Trois morceaux pour piano

  1. Gavotte e-moll
  2. Mélodie C-dur
  3. Valse mélancolique A-dur

Miejsce i czas powstania: Warszawa, 1880 – V 1881
Pierwsze wydanie: Varsovie [1881], Kruziński & Lewi
Dedykacja: à Madame Thérèse Wlasoff née Quintine de Roumarais

Op. 3
Tytuł: Stara Suita (na trzy głosy) na fortepian

  1. Preludio d-moll
  2. Intermezzo B-dur
  3. Aria F-dur
  4. Fuga d-moll

Miejsce i czas powstania: Warszawa, XII 1880 – I 1881
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora
Dedykacja: WPanu Alexandrowi Zarzyckiemu

Op. 4
Tytuł: Elegia b-moll na fortepian
Miejsce i czas powstania: Warszawa, XII 1880
Pierwsze wydanie: Berlin [1882], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: Tobie! [ded. zmarłej żonie Antoninie z Korsaków]

Op. 5
Tytuł: Danses Polonaises <Tańce polskie> pour le Piano

  1. Krakowiak E-dur
  2. Mazurek e-moll
  3. Krakowiak B-dur

Miejsce i czas powstania: 1: 20 II 1881; 2: XII 1882; [Warszawa], 10 III 1881
Pierwsze wydanie: Berlin [1882], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: à Mademoiselle Nathalie Janotha

Op. 6
Tytuł: Introduction et Toccata pour le Piano
Miejsce i czas powstania: Warszawa, przed I 1882
Pierwsze wydanie: Berlin [1884], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: à son ami Paul de Schlözer

Op. 7
Tytuł: Vier Lieder [do słów A. Asnyka]

  1. Rosentage sind verronnen / Gdy ostatnia róża zwiędła d-moll
  2. Treues Rösslein / Siwy koniu G-dur
  3. Birke und Mägdelein / Szumi w gaju brzezina F-dur
  4. Raubten mihr ihn, meinem Lieben / Chłopca mego mi zabrali g-moll

Miejsce i czas powstania: Berlin, IV 1882; Wiedeń, XI-XII 1884; Warszawa, IV 1885
Pierwsze wydanie: Berlin [1887-1888], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: Herrn Adam Asnyk zugeeignet

Tytuł: Konwalijka. Pieśń A-dur na głos i fortepian [pierwotnie miała być częścią op.7]
Czas powstania: przed 9 IV 1885
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora

Op. 7 [b]
Tytuł: Romans A-dur na skrzypce i fortepian
Czas powstania: [ok. 1882?]
Pierwsze wydanie: nie wydany za życia kompozytora
Dedykacja: Władysławowi Górskiemu w przyjaznej ofierze

Op. 8
Tytuł: Chants du Voyageur <Pieśni wędrowca> pour le Piano

  1. Allegro agitato g-moll
  2. Andantino melancolico a-moll
  3. Andantino grazioso e moderno H-dur
  4. Andantino mistico h-moll
  5. Allegro giocoso A-dur

Miejsce i czas powstania: [Warszawa] VI 1881 – [Berlin, VI 1882]
Pierwsze wydanie: Berlin [1882], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: A Madame Hélène Górska née barone[s] de Rosen

Op. 9
Tytuł: Danses polonaises <Tańce polskie> pour le Piano

Zeszyt I:

  1. Krakowiak F-dur
  2. Mazurek a-moll
  3. Mazurek A-dur

Zeszyt II:

  4. Mazurek B-dur
  5. Krakowiak A-dur
  6. Polonez H-dur

  • Mazurek G-dur (nie wydany u B&B)

Miejsce i czas powstania: 2-6, Mazurek G-dur: Berlin IV 1882; 1: Berlin, II 1884
Pierwsze wydanie: Berlin [1884], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: à Monsieur Henri Toeplitz

Op. 10
Tytuł: Album de Mai. Scènes romantiques pour Piano

  1. Au soir / Wieczorem A-dur
  2. Chant d'amour / Pieśń miłosna G-dur
  3. Scherzino B-dur
  4. Barkarola fis-moll
  5. Caprice-Valse As-dur

Miejsce i czas powstania: [Warszawa, przed I 1884]
Pierwsze wydanie: Berlin [1884], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: à Madame Anette Essipoff-Leschetitzky

Op. 11
Tytuł: Variations et Fugue sur un thème original pour Piano
Miejsce i czas powstania: Berlin, 1882/83, II-VI 1884
Pierwsze wydanie: Berlin [1884-1885], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: A monsieur Eugène d'Albert

Op. 12
Tytuł: Album tatrzańskie na fortepian

  1. [Taniec zbójnicki] Allegro comodo [W murowanej piwnicy]
  2. Andantino grazioso [Dziewczyno kocham Cię]
  3. Maestoso non troppo Allegro / Vivace giocoso [Hej, idę w las]
  4. [Z motywów tatrzańskich] Allegro poco moderato

Miejsce i czas powstania: Zakopane, 1883-1884
Pierwsze wydanie: 1: Warszawa, Echo Muzyczne i Teatralne, 1883 nr 1 [dodatek nutowy]; 2: Warszawa, EMiT, 1884 nr 35 [dodatek nutowy]; 3: Warszawa, EMiT, 1884 nr 45 [dodatek nutowy]; 4: Warszawa, EMiT, 1884 nr 51 [dodatek nutowy]

Op. 12 [sic!]
Tytuł: Tatra-Album. Tänze und Lieder des polnischen Volkes aus Zakopane für Pianoforte zu 4 Händen

Zeszyt I:

  1. Allegro con brio [W murowanej piwnicy]
  2. Andantino molto espressivo [Dziewczyno kocham Cię]
  3. Allegro con moto [Za górami za lasami]

Zeszyt II:

  4. Allegro maestoso / Vivace grazioso [Hej idę w las]
  5. Allegretto / Andantino
  6. Allegro ma non troppo

Miejsce i czas powstania: Berlin, IV-VII 1884; Zakopane, VIII 1884
Pierwsze wydanie: Berlin [1884], Ries & Erler
Dedykacja: Herrn Proffessor Dr Tytus Chałubiński gewidmet

Op. 13
Tytuł: Sonata a-moll na skrzypce i fortepian
Miejsce i czas powstania: Wiedeń, I 1885; Warszawa, IV 1885
Pierwsze wydanie: Berlin [1886], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: à Monsieur Pablo de Sarasate

Op. 14
Tytuł: Humoresques de Concert

I Cahier (à l'antique):

  1. Menuet G-dur
  2. Sarabande h-moll
  3. Caprice (genre Scarlatti) G-dur

II Cahier (moderne):

  4. Burlesque F-dur
  5. Intermezzo polacco c-moll
  6. Krakowiak fantastyczny H-dur

Miejsce i czas powstania: Strasburg, przed 14 I 1886; Warszawa, XI 1886; Wiedeń, I 1887
Pierwsze wydanie: Berlin [1887], Ed. Bote & G. Bock [I-II Cahier]
Dedykacja: à Madame Anette Essipoff-Leschetizky

Op. 15
Tytuł: Dans le Désert. Tableau musical en forme d'une Toccata pour Piano
Miejsce i czas powstania: Strasburg, przed VI 1886; Wiedeń, III 1888
Pierwsze wydanie: Berlin [1888], Ed. Bote & G. Bock
Dedykacja: À Madame Anette Essipoff-Leschetizky

Op. 16
Tytuł: Miscellanea. Série de morceaux pour piano

  1. Légende As-dur
  2. Mélodie Ges-dur
  3. Thème varié i Finale A-dur
  4. Nocturne B-dur
  5. Légende Nr 2 A-dur
  6. Un moment musical As-dur
  7. Menuet A-dur

Czas powstania: 1885-1896
Pierwsze wydanie: Berlin, Ed. Bote & G. Bock [każdy utwór oddzielnie]; 7: pierwotnie wydany przez „New York Herald" (27 XII 1891)
Dedykacja: 1: à Madame Celine Scheurer-Kästner; 2: A Madame Marie Trélat; 3: à Madame Aline Weber-Schlumberger; 4: A Madame la Princesse R. Bassaraba de Brancovan; 5: à Madame la Princesse Hélène A. Bibesco; 6: [utwór napisany dla pisma „The New York Herlad"]

Op. 17
Tytuł: Koncert a-moll na fortepian i orkiestrę 
Miejsce i czas powstania: Berlin, 1882, 1884; Wiedeń, 1888
Pierwsze wydanie: Berlin [1890], Ed. Bote & G. Bock 
Dedykacja: à son maître Théodore Leschetizky

Op. 18
Tytuł: Sechs Lieder [do słów A. Mickiewicza]

  1. Mir flossen Thränen / Polały się łzy gis-moll
  2. Ich geh'entlang / Piosnka dudarza As-dur
  3. Mein süsser Liebling / Moja pieszczotka B-dur
  4. Über dem Wasser / Nad wodą wielką a-moll
  5. Ach, die Qualen / Tylem wytrwał h-moll
  6. Könnte ich das Stirnband / Gdybym się zmienił G-dur

Miejsce i czas powstania: Strasburg, ok. VIII 1886; Paryż, 1889-1893
Pierwsze wydanie: Berlin 1893, Ed. Bote & G. Bock 
Dedykacja: Synowi poety Władysławowi Mickiewiczowi

Op. 19
Tytuł: Fantaisie Polonaise sur des thèmes originaux <Fantazja polska gis-moll> na fortepian i orkiestrę
Miejsce i czas powstania: Yport w Normandii, lato 1893
Pierwsze wydanie: Berlin [1895], Ed. Bote & G. Bock 
Dedykacja: A Madame la Princesse R. Bassaraba de Brancovan

Op. 20
Tytuł: Manru. Lyrisches Drama in drei Aufzügen 
[W partyturze (w druku i rękopisie) brak numeru opus, jednak zwyczajowo, w wielu spisach kompozycji występuje jako op. 20]
Czas powstania: 1893-1901
Pierwsze wydanie: Berlin [1901], Ed. Bote & G. Bock 

Op. 21
Tytuł: Sonate pour Piano es-moll 
Miejsce i czas powstania: Wiedeń, IV 1887; Morges, III 1903
Pierwsze wydanie: Berlin [1906], Ed. Bote & G. Bock 
Dedykacja: à Son Altesse Imperiale et Royale l'Archiduc Charles Etienne

Op. 22
Tytuł: Douze Mélodies sur des Poésies de Catulle Mendès

  1. Dans la forêt E-dur
  2. Ton coeur est d'or pur G-dur
  3. Le ciel est très bas Fis-dur
  4. Naguère g-moll
  5. Un jeune pâtre a-moll
  6. Elle marche d'un pas distrait A-dur
  7. La nonne H-dur
  8. Viduité D-dur
  9. Lune froide e-moll
  10. Querelleuse As-dur
  11. L'amour fatal gis-moll
  12. L'ennemie f-moll

Miejsce i czas powstania: Morges, III 1903
Pierwsze wydanie: Paryż [ok. 1910], Heugel & Cie 
Dedykacja: à Madame Marie Trélat

Op. 23
Tytuł: Variations et fugue sur un thème original es-moll na fortepian
Miejsce i czas powstania: Strasburg, X-XII 1885; Warszawa, XI 1886; Morges, 1903
Pierwsze wydanie: Berlin [1906], Ed. Bote & G. Bock 
Dedykacja: à son ami W. Adlington

Op. 24
[W druku brak numeru opus, jednak zwyczajowo, w wielu spisach kompozycji występuje jako op. 24]
Tytuł: Symfonia h-moll
Miejsce i czas powstania: Morges, 1903-1909
Pierwsze wydanie: Paryż cop. 1911, Heugel & Cie

Kompozycje bez numeracji opusowej

Tytuł: Canzona. Pieśń bez słów G-dur na fortepian
Miejsce i czas powstania: Morges, ok. 1903
Pierwsze wydanie: Londyn 1907, E. Ashdown

Ćwiczenia na instrumenty dęte
[na 10 Instrumentów: 2 flety, 2 oboje, 2 klarnety in B, 2 fagoty i 2 rogi in F]
Miejsce i czas powstania: Berlin, III 1884 (podczas studiów kompozytorskich u H. Urbana)
Pierwsze wydanie: nie wydane

Ćwiczenia kontrapunktyczne na chóry a cappella

  1. Kyrie d-moll na 2 głosy
  2. Kyrie g-moll na 2 głosy
  3. Kyrie F-dur na 3 głosy
  4. Kyrie a-moll na 3 głosy
  5. Kyrie F-dur na 4 głosy
  6. Et vitam venturi seculi a-moll na 4 głosy
  7. Ich will den Herrn Loben alle Zeit D-dur na 4 głosy
  8. Danket dem Herrn, denn er ist freundlich C-dur na 4 głosy

Miejsce i czas powstania: Berlin, ok. 1882 lub 1884 (prawdopodobnie podczas studiów kompozytorskich)
Pierwsze wydanie: nie wydane

Tytuł: Dans la forêt. Pieśń a-moll na głos i fortepian
Czas powstania: przed 1896
Pierwsze wydanie: Londyn [1896], Willcocks & Co.
Dedykacja: à Victor Maurel

Tytuł: Dola. Pieśń na mezzo-sopran i fortepian
Miejsce i czas powstania: [Warszawa], przed 30 VI 1878
Pierwsze wydanie: nie wydana

Tytuł: Hej, Orle Biały! Hymn bojowy… F-dur na chór męski i fortepian lub orkiestrę dętą (do słów Kompozytora)
Miejsce i czas powstania: Stany Zjednoczone, przed 15 X 1917
Pierwsze wydanie: Nowy York 1918, T. Wroński
Dedykacja: poświęcony Armii Polskiej [w Ameryce]

Tytuł: Humoreska a-moll na 2 oboje i 2 fagoty
Miejsce i czas powstania: Berlin, 8 III 1884 (podczas studiów kompozytorskich u H. Urbana)
Pierwsze wydanie: nie wydana

Tytuł: Impromptu F-dur na fortepian
Miejsce i czas powstania: [Warszawa], przed 28 I 1879
Pierwsze wydanie: Warszawa, „Echo Muzyczne" nr 11 z 1 VI 1879 [dodatek nutowy]
Dedykacja: Wielmoż. Rudolfowi Strobl
Uwaga: Impromptu było pierwszym wydanym utworem Paderewskiego i uważane było za jego opus 1. W 1887 r. Paderewski wydał u Ed. Bote & G. Bocka w Berlinie Zwei Klavierstücke jako op. 1.

Tytuł: Intermezzi na fortepian

  1. Intermezzo (W błyskawiczną noc) g-moll
  2. Intermezzo c-moll

Miejsce i czas powstania: 1: Wiedeń, XI-XII 1884; 2: Berlin, ok. V 1882
Pierwsze wydanie: 1: Warszawa, „Echo Muzyczne Teatralne i Artystyczne" 1885 nr 77 [dodatek nutowy]; 2: Warszawa, „Echo Muzyczne Teatralne i Artystyczne" 1885 nr 89 [dodatek nutowy]
Dedykacja: Aleksandrowi Michałowskiemu

Kanony „Z uczniowskiej teki"
Miejsce i czas powstania: [Berlin, I-VI 1882] (zapewne podczas studiów kompozytorskich u F. Kiela)
Pierwsze wydanie: Warszawa, „Echo Muzyczne" 1882 nr 19 [dodatek nutowy]
Dedykacja: Wej Marii z Lamerów Trentowskiej

Tytuł: Marsz pogrzebowy g-moll na temat Mazurka sielankowego i Kantaty uroczystej A. Kątskiego
Miejsce i czas powstania: Busko, po 29 VI 1879
Pierwsze wydanie: nie wydany

Tytuł: Mazurek G-dur na fortepian
Miejsce i czas powstania: Stany Zjednoczone, III 1896 (napisany specjalnie dla pisma „The Ladies' Home Journal" do artykułu Jean J. a' Becketa pt. Paderewski in His Daily Life)
Pierwsze wydanie: faksymile autografu w: „The Ladies' Home Journal", Filadelfia 1896 nr 4, s. 13.

Tytuł: Pieśń F-dur na skrzypce i fortepian
Miejsce i czas powstania: Warszawa, X 1878
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora
Dedykacja: J.I. Kraszewskiemu
Uwaga: Utwór widnieje w albumie dedykowanym J.I. Kraszewskiemu „w dzień Jego jubileuszu literackiego, D. 3 października 1879 roku, Instytut Muzyczny Warszawski".

Tytuł: Powódź a-moll na fortepian
Miejsce i czas powstania: Berlin, 28 VI 1884
Pierwsze wydanie: faksymile autografu w: „Na pomoc: wydawnictwo zbiorowe na korzyść powodzian", jednodniówka, część muzyczna, Warszawa, lipiec 1884
Dedykacja: J.I. Kraszewskiemu

Tytuł: Suita G-dur na orkiestrę smyczkową
Miejsce i czas powstania: Berlin, I-III 1884 (podczas studiów kompozytorskich u H. Urbana)
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora
Uwaga: brak zakończenia cz. IV

Utwór / Miniatura Es-dur na fortepian
Czas powstania: [ok. 1885?]
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora

Tytuł: Uwertura Es-dur na orkiestrę
Miejsce i czas powstania: Berlin, III-VII 1884 (podczas studiów kompozytorskich u H. Urbana)
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora

Tytuł: Walc F-dur na fortepian (Valse mignonne)
Miejsce i czas powstania: [Warszawa, 11 II 1876]
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora
Dedykacja: [Gustawowi Roguskiemu]

Tytuł: Wariacje I fuga F-dur na kwartet smyczkowy
Miejsce i czas powstania: Berlin, przed V 1882
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora

Wypracowanie „na patent"
Miejsce i czas powstania: Warszawa, 8 VI 1878
Pierwsze wydanie: nie wydana za życia kompozytora
Uwaga: zbiór ćwiczeń kontrapunktycznych napisanych jako zadanie egzaminacyjne, na zakończenie nauki w Instytucie Muzycznym Warszawskim

Utwory nieukończone, szkice, projekty

Tytuł: Ach, jak mi smutno. Pieśń a-moll na głos i fortepian (do słów A. Asnyka; nieukończony szkic)
Czas powstania: [1882-1885?]

Tytuł: Allegretto non troppo B-dur na orkiestrę (fragment nieznanej kompozycji)
Czas powstania: [ok. 1884] (prawdopodobnie podczas studiów kompozytorskich w Berlinie)

Tytuł: Kantata na głos solo, chór i orkiestrę (do słów K. Przerwy-Tetmajera; nieukończony szkic)
Czas powstania: [1897-1903]

Tytuł: Kochanko moja. Pieśń G-dur na głos i fortepian (do słów A. Mickiewicza; nieukończony szkic)
Czas powstania: [ok. 1886]

Tytuł: Koncert [g-moll na skrzypce i orkiestrę] (nieukończone szkice)
Miejsce i czas powstania: Warszawa, XI 1886; Wiedeń, I 1888

Tytuł: Kwartet smyczkowy (3 nieukończone projekty)
Czas powstania: I 1884; II 1887

Niezidentyfikowany fragment utworu H-dur na fortepian
Czas powstania: [ok. 1903]

Tytuł: Siakuntala (opera)
Uwaga: tytuł wzmiankowany w Das Neue Musik Lexikon Einsteina, Berlin 1926.

Tytuł: Cztery pieśni na głos i fortepian (do słów Z. Krasińskiego; nieukończone projekty)

  1. Czy to cuda czy to złuda f-moll
  2. Módl się ty za mnie fis-moll
  3. O nie mów o mnie fis-moll
  4. Powiedz orle f-moll

Czas powstania: [ok. 1895]

Tytuł: Rappelle-toi. Pieśń a-moll na głos i fortepian (do słów A. de Musset; projekt)
Miejsce i czas powstania: [Warszawa, ok. 1886]

Tytuł: Sonata na fortepian (nieukończona)
Miejsce i czas powstania: Berlin, IV-X 1882 (podczas studiów kompozytorskich u F. Kiela)
Uwaga: cz. III (Scherzo) wyd. jako Internezzo c-moll (Warszawa, „Echo Muzyczne Teatralne i Artystyczne" 1885 nr 89 [dodatek nutowy])

Tytuł: Suita Es-dur na fortepian (nieukończona)
Czas powstania: VII-X 1885 – III 1887

Utwór bez tytułu d-moll/F-dur na fortepian (szkice)
Czas powstania: [ok. 1895?]

Utwór bez tytułu Es-dur/c-moll i fragment Presto na fortepian (szkice)
Czas powstania: [Strasburg, ok. 1886?]

Tytuł: Wariacje i fuga G-dur na fortepian (szkice)
Czas powstania: [ok. 1890?]